SWE ENG

FÖR LÄRARE

Spoofy är tänkt att användas i klassrum med yngre skolbarn och i förskolor. Spelet utvecklar olika kompetenser som ingår i den nationella läroplanen. Spelets huvudmoment är att känna igen faror och att be om hjälp. Spelet kan laddas ner till telefoner och surfplattor, eller spelas direkt här på webbplatsen.

Denna sida innehåller lektionsplaneringar och fler viktiga ämnen. All denna information och en översikt över världarna finns också i den nedladdningsbara instruktionmanualen.

Spoofy är ett cybersäkerhetsspel med målet att lära barn om cybersäkerhetshot, hur man beter sig online och andra frågor kopplade till smarta enheter. Spelet presenterar olika scenarier där spelaren kan samla cybersällskapsdjur och göra andra roliga saker. Spelaren kan spela i fem olika världar och röra sig mellan rymdskeppet och varje värld. Varje värld har sina egna uppdrag: att lösa cyberproblem eller samla föremål.

Teman i SPELET

Vänförfrågningar

Människor får många vänförfrågningar, och barn är inget undantag. Därför är det viktigt att de kan utvärdera kritiskt vilka förfrågningar som är bra att acceptera. Att lägga till fel personer kan ge dem tillgång till mer information och åtkomst. Det är därför viktigt att betona att de bör känna personen i verkliga livet, eller åtminstone från ett spel eller liknande. Om bilden och namnet verkar bekanta men profilen känns konstig, bör de också vara försiktiga och be om mer information, eftersom det finns många falska konton. När de träffar en internetvän i verkliga livet, ska de alltid rådgöra med en vuxen först – särskilt om ”vännen” ber dem att inte göra det.

Bedrägerier på internet

Det finns många gratiserbjudanden, annonser och bra erbjudanden på nätet. Många av dem är bedrägerier.

  1. Gratiserbjudanden kommer ofta med virus eller annan skadlig programvara. Om något inte borde vara gratis (som en film, till exempel) och någon annan tar betalt för det, är det gratisalternativet misstänkt.
  2. ”Dela detta så kanske du vinner” är oftast ett bedrägeri. Även om du får belöningen direkt, är det ändå inte en bra idé.
  3. Om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast det.

Lösenord och multifaktorautentisering

Alla enheter och konton bör vara lösenordsskyddade. Du måste komma ihåg tre saker:

  1. Alla lösenord måste vara unika, varje konto ska ha ett eget lösenord;
  2. Lösenord måste vara långa och komplicerade
    1. Minst 12 tecken
    2. Bokstäver, siffror och andra symboler
    3. Använd inte lättigenkännliga saker som ditt namn, namnet på en familjemedlem osv.
  3. Dela inte dina lösenord med någon, kanske bara med dina föräldrar.
  4. Ett sätt att skydda sitt konto är att använda multifaktorautentisering. Det innebär att du behöver något mer än bara ett lösenord. Till exempel kan ett meddelande skickas till din telefon, eller så behöver du något fysiskt (som ditt ID-kort eller Smart-ID) eller något biologiskt (som ditt fingeravtryck). Med detta extra skyddslager blir det mycket svårare att hacka sig in på ditt konto.

Hackning

Hacking är all form av missbruk av datorer för att få tillgång till någon annans dator eller system. Hackare kan ha etiska mål, men ofta är de illvilliga. Hacking kräver vanligtvis datorkunskaper och teknisk kompetens, men det finns också de som köper färdiga verktyg på internet och använder dem för sina egna syften. Hacking är oftast olagligt, vilket innebär att hackare ofta får ovälkommet besök av polisen och betraktas som brottslingar.

Bedrägerier på internet

Det största hotet på internet just nu är bedrägerier. Det handlar ofta om phishingmejl och meddelanden eller spridning av falsk information. Det är viktigt att vara uppmärksam i alla åldrar och att komma ihåg de viktigaste reglerna för cyberhygien.

  1. Var alltid försiktig när du väljer ett WiFi-nätverk, laddar ner appar eller reagerar på meddelanden.
  2. Falska meddelanden kan komma via e-post eller SMS, genom snabbmeddelanden eller till och med som telefonsamtal.
  3. Det är viktigt att alltid dubbelkolla information via en annan kanal innan du reagerar.
  4. Några vanliga tecken på bedrägerier är:
    1. en överraskande avsändare
    2. telefonnumret eller adressen är annorlunda än avsändarens vanliga
    3. att bli uppmanad att reagera snabbt
    4. oklarheter i detaljerna
  5. Skicka aldrig pengar baserat på bara ett enda mejl eller meddelande!
  6. Barn bör alltid prata med sina föräldrar om misstänkta meddelanden, särskilt när pengar eller uppgifter är inblandade.

Instruktionerna innehåller all nödvändig information, samlad på ett ställe

Användbart material